jídlo je zábava. Když vás vaření baví, je škoda si to hezky nevyfotit.
protože jako první, jíme očima. A restaurace začínají chápat, že kvalitní webová prezentace, potřebuje prvotřídní fotky aby přilákala nové zákazníky
food blogy jsou čím dál populárnější
fotky jídla se dobře prodávají ve fotobankách clona a hloubka ostrosti
kompozice
světlo
jako základ vnímám asi vhodnou volbu objektivu. Někdo vám bude říkat, že na focení jídla jedině makro objektiv, s tím bych až tak nesouhlasil. Makro objektivy mají tak malou hloubku ostrosti, že by jste museli až příliš clonit a nevyhnuli by jste se používání stativu. Ale pokud máte na focení čas a prostor, tak makro objektivem určitě nic nezkazíte.
Osobně se snažím jídlo fotit co nejpřirozeněji. Takže se snažím volit objektivy, které jsou nejblíž lidskému oku, jako je třeba 50 mm, když chci klást důraz na všechny komponenty na talíři ale třeba lehce zachovat pozadí. Objektiv 85 mm použiju v případě, kdy chci pozadí úplně rozmazat a jde mi pouze o jídlo. Naopak, když bych chtěl zachovat atmosféru podniku kde fotím, tak zase zvolím širší ohnisko jako 35 mm. Já osobně používám hodně 20 mm f1,8. Tento objektiv dokáže perfektně rozostřit pozadí a vypíchnout pokrm ale neuvěřitelně zachová atmosféru podniku.
Nikkor 20 mm, f1,8
Nikkor 50 mm, f1,8
Nikkor 85 mm, f1,8
Focení jídla je složitá disciplína, tak si to nedělejte ještě složítější používáním externích zdrojů světla. Denní světlo jídlu sluší. Ale chápu, že ne vždy je ta možnost mít ideální světlo. Nejlepší světlo bude vždy ze strany a nebo protisvětlo. Proto využijte oken a pokud máte někoho k ruce, tak si pomožte odraznou deskou. Jemné rozptylené světlo bude jídlu slušet víc než přímé ostré světlo.
Pozor na vyvážení bíle. Správné vyvážení udělá udělá jídlo šťavnatější. Některému jídlu budou slušet teplejší barvy, jinému zase studenější. Za mě ideální fotit do RAW formátu a nebát se, pohrát si s teplotou barev až v počítači
U focení jídla je důležitá správna expozice. Hlavní komponent na talíří by neměl být podexponovaný ale ani přeexponovaný a proto je potřeba si expozici si hlídat. V případě celoplošného měření je potřeba si hrát s korekci expozice +/-1 ev. Osobně ale doporučují bodové měření expozice a meřit světlo z nejsvětlejšího komponentu na talíři aby jste se vyhli přepalům.
Kompozice je velice důležitá. Základní pravidlo třetin s zlatý řez. Někdo by řekl, že pravidla jsou od toho aby se porušovali. Já zas říkám, že pokud nemáte extra cit pro kompozici, tak pravidlama nic nezkazíte. Samozřejmě kompozice platí i pro talíř, pokud si blbě nachystáte jídlo na talíř, tak vás nezachrání ani ten nejzlatější řez.
Už před samotným focením, by jste si měli rozmyslet, jestli chcete fotit čistě jídlo a nebo chcete do fotky zahrnout i pozadí.
Třeba otevřená kuchyň v restauraci, nepořádek v kuchyni zase v určité míře přídá na autentičnosti, bylinky na okně zase můžou do fotky přidat barvu. V tomto případě je lepší volit objektivy se širším ohniskem s vyšší clonou.
V případě že máte v kuchyni ještě nádobí z večeře, a chcete fotit čerstvej salát s lososem, tak je lepší zvolit delší ohnisko, třeba 85mm a klást důraz na jídlo.
V případě jídla, kde jsou důležité drobnosti, které chcete zvýraznit, tak by se vám mohl zase hodit makro objektiv. Ideální na různé červíky a jiné drobnosti, které by mohli jinak zaniknout.
Pokud opečete burger, dáte na něj chedar a pak ho necháte 15 minut sušit na lince, než si nastavíte foťák, tak to fotce příliš neprospěje. Jídlo je potřeba fotit ideálně čerstvé, dokud z masa teče štáva a sýr se krásně táhne. Během focení si můžete pomoct třeba olejem, kterej vám maso lehce osvěží nebo rozprašovač s vodou, který vám zase osvěží zeleninu a saláty.