Produktová fotografie.

Produktové fotografie je dnes úplně jiný obor než třeba před 10 lety, kdy bylo produktové foto doménou profesionálních studii, vybavených tou nejlepší technikou. Doba se mění a na produktové fotky vám dnes postačí mnohdy i mobilní telefon.

Produktová fotografie už není jen o dokonalém produktu na bílém pozadí. Produktová fotografie má lidem přiblížit produkt, jeho vlastnosti, výhody a vzbudit zájem. Proto se dnes budou fotografie produktu lišit podle jejich využití. Jiné fotky použijete do produktových reklamních kampaní vašeho e-shopu, jiné fotografie zase do příspěvku na instagram a jiné fotografie zase do reklamní kampaně na billboard.

Cílem produktové fotografie je zaujmout na první pohled a vzbudit zájem o produkt.

Radek Čech

Profesionální produktový fotograf

web: radekcech.cz

Jak se vybavit, když chcete fotit produktovou fotografii?

Fotoaparát – na focení produktu potřebujete přirozeně fotoaparát s objektivem. V nejlepším případě digitální zrcadlovku nebo bezzrcadlovku. V mnoha případech si ale vystačíte i s mobilním telefonem.

Objektivy – důležitější než samotné tělo fotoaparátu budou ale objektivy. Nejlepší objektivy díky svým vlastnostem budou s pevným ohniskem a dobrou světelnosti. Zde je veliká nevýhoda mobilních telefonu, které ani zdaleka nemají tak kvalitní objektivy jako fotoaparáty a ani nemají takovou možnost ohnisek jako klasické objektivy. Takže focení produktu mobilem, je ve většině případech kompromis a hodí se pouze pro určité typy produktových fotek.

Pro různé drobnosti nejlépe využijete macro objektiv. Naopak pro focení například jídla v restauraci můžete zase skvěle využít širokoúhlý objektiv a zachytit tak atmosféru restaurace. Takové fotky budou vhodné například pro sociální sítě. Využití portrétních objektivu jako 50 mm nebo 85 mm zase využijete v případě, že potřebujete objekt vypíchnout a oddělit od pozadí.

Světlo – pro produktovou fotografii je zásadní světlo. Ať už se jedná o studiové blesky, trvalé světlo (například led panely) či denní světlo. Každému produktu bude slušet jiný způsob svícení a jiný zdroj světla. Například produktová fotografie jídla, bude vypadat skvěle na denním světle, zatímco pro focení skla nebo šperku využijete spíše záblesková a nebo trvalá světla. Vždy záleží na využití a obsahu, kde budou fotografie použity.

Stativ – stativ je nezbytnou součástí pokud chcete mít všechny produkty vyfoceny ve stejné pozici. Stativ také využijete tehdy, když chcete fotit na vyšší clonové číslo, nemáte dostatek světla a fotoaparát neudržíte v ruce. Naopak stativ nepotřebujete v případě, že během focení chcete fotit z různých úhlů, měnit ohniska, kompozici apod. Například když chcete fotit jídlo.

Polarizační filtr vám pomůže zbavit se například nežádoucích odlesků.

Odrazné desky – odrazné desky využijete jak při denním světle, tak ve studiových podmínkách. Jsou odrazné desky, které vám mohou odrážet určitou barvu, vytvářet různé linky, pomohou vám odrazit světlo, tam kde je stín a nebo naopak propustné desky, které zjemňují nebo úplně eliminují okolní odlesky nebo světla.

Fotostan – fotostany jsou ideální především když fotíte produkty ve kterých se odráží okolí. Fotostan vám eliminuje veškeré okolní odlesky.

Produktové fotografie pro e-shop

Je až k nevíře, kolik e-shopu dnes podceňuje kvalitní tvorbu produktové fotografie. Kvalitní fotografie je to co zákazníka upouta a často společně s dobrým popisem a referencemi motivuje k nákupu. Jedno bez druhého fungovat nebude. Když máte e-shop, tak fotografie přizpůsobite podle využití v typech reklamních kampaní. Například pro produktovou kampaň na Google budete potřebovat jednoduché fotografie na bílém pozadí, ze kterých zákazník na první pohled pozná o co se jedná.

V případě reklamy na sociálních sítích, zase fotíte produkty v jejich přirozeném protředí nebo při běžném využití aby zaujala a získala zájem člověka, který aktuálně žádný produkt nehledá ale chcete v něm vzbudit zájem o váš produkt.

Produktové fotografie pro sociální sítě

Reklama je dnes se sociálními sítěmi nekompromisně propojena a úspěch produktových fotek na sociálních sítích spočívá právě v tom aby fotka nepůsobila příliš produktově a splynula s běžným obsahem, který koluje na sociálních sítích. Proto produkty fotíme v jejich přirozeném využití nebo prostředí. Proto když budete chtít prodat láhev vína, spíše než fotka na bílém pozadí, zaujme fotografie, která má atmosféru a vzbudí v lidech dojem, že tohle víno chcou také ochutnat.

Návod na produktovou fotografii

Obecný návod na focení produktu neexistuje. Jiný postup vyžaduje focení skla nebo šperku a jiný postup zase na focení jídla, nábytku nebo dekorací. Důležité pro focení produktu je kombinace techniky, světla a jasného zadání a využití fotografii.

Výhodou pro fotografy je v tom, že firma většinou neví co chce, dokud ji to neukážete. Takže u produktové fotografie je velký prostor pro kreativitu.

Jak fotit produkty mobilem

Vyfotit dnes produkt mobilem, není dnes žádný problém, jen je potřeba mít produkty skvěle nasvícené a dobře promyšlenou kompozici. I dnešní fotoaparát v mobilu umí pracovat s hloubkou ostrosti ale většinou se jedná o dost nepřirozené rozostření. Proto je lepší fotit typ fotek, kde chcete mít zaostřené vše. například tzv. a velmi oblíbený Flat lay.

Focení produktu mobilem, většinou stačí na sociální sítě, kde se to víceméně považuje za standart a cokoliv co vypadá až moc profesionálně naopak nedokáže tolik zaujmout. V případě, že ale fotíte pro reklamní kampaň, kde je kladen důraz na kvalitu obsahu, je většinou nezbytné sáhnout pro profesionální produkci.

Focení produktu v domácích podmínkách

Dalo by se říct, že na většinu produktů, nebudete potřebovat profesionální studio a často si vystačíte i s domácími podmínkami pro focení. Většinou vám bude stačit kus bílého plátna a stůl, případně menší fotostan, pro focení produktu na bílém pozadí. Ještě jednodušší budete mít produkty, které nepotřebují bíle pozadí. Pak vám skvělé poslouží stůl, nějaký přehoz, gauč, deka nebo obyčejná podlaha třeba s dřevěným dekorem a denní světlo. Kdyby jste chtěli doma fotit produkty trochu kreativnější, bohatě vám k tomu postačí obyčejná lampička a i v domácích podmínkách vykouzlíte perfektní fotografie.

Jaký fotoaparát na produktovou fotografii

Jak jsem psal výše, na produktovou fotografii se vám bude nejlépe pracovat s digitální zrcadlovkou nebo bezzrcadlovkou s pevnými objektivy, které mají skvělé optické vlastnosti. Dnes i základní řady zrcadlovek a bezzrcadlovek mají dostatečně vysoké rozlišení na to, aby jste si mohli dovolit tvořit profesionální produktovky. U studiové fotografie pak není ani tak důležité jestli má vaš fotoaparát DX nebo FX snímač a vždy bude více záležete na použití objektivu, jeho světelnosti a ohniskové vzdálenosti.

Kolik stojí produktové focení

Focení produktu je tak tak široké spektrum možnosti, že cena se může pohybovat od desetikorun za kus až po statisíce za celou kampaň. Na produktové focení asi neexistuje žádný obecný ceník, ze kterého by se dalo vycházet.

Prodej fotek ve fotobankách

Produktové fotky nemusíte fotit jen pro firmy. Skvělým místem, kam umístit své fotografie, mohou být i fotobanky. Ale i sebelepší portfolio fotek bude běh na velmi dlouhou trať, než zaznamenáte první úspěchy. Fotobanky jsou jednak náročné na kvalitu, tak i na obsah. Zásadní roli u fotobank hraje bohužel také kvantita, která vám dokonce může vykompenzovat slabší kvalitu. Dokonce by se dalo říct, že většího úspěchu dosáhnete průměrným ale bohatým portfoliem, než precizní prací na úkor množství.

Je obecně známo že ve fotobankách převládá kvantita nad kvalitou