Cenotvorba jinak

19.03.2019

O cenotvorbě toho bylo napsáno už taky spousta. Články, podcasty, vlogy apod. Takže pokud tě zajímá jakási teorie cenotvorby, tak zagůgluj a něco určitě najdeš. Ale pokud tě zajímá cenotvorba v reálné praxi, když začínáš, tak by tě to tady mohlo zajímat. I když s tím mnozí profící asi nebudou souhlasit a budou mít keci. Srát na ně

Jak je to s cenotvorbou obecně?

Vlastně docela jednoduše, spočítej si tohle, spočítej si tam to, k tomu si připočti a odečti co tě kde napadne. Případně zkus nějaký násobení a dělení a dopracuješ se k částce, kterou by jsi měl jako živnostník vydělat. Parádní teorie. Škoda že v praxi nebude fungovat každému. Vlastně je jenom hrstka lidi, kterým tohle bude fungovat.

Jak je to s cenotvorbou prakticky?

Tohle nejsou informace z internetu ale čistě moje praxe a moje zkušenost. Zatím co většina si počítá svoji hodinovou mzdu podle nějakých nákladu na techniku a život, tak moje měřítko je trochu někde jinde. Moje cenotvorba se řídí časem. A myslím si, že takhle je to správně. Zjednodušeně by se dalo říct, že naši cenu neurčuje, jestli máme v technice milion nebo dva. Naši cenu určuje poptávka. Nic jiného. Dám vám příklad.

Příklad první

Začínám dělat byznys jako fotograf, založil jsem živnost, pronajmul ateliér, vzal si půjčku a nakoupil techniku. Moje výdaje sou najednou 20tisíc měsíčně i s nákladem na běžný život(nájem, jídlo atd).

Jednoduše vím, že potřebuju vydělat 20tisíc. A na práci mám řekněme 20 pracovních dní. takže bych měl vydělat za den minimálně 1000,- abych mohl fungovat. Takže si řeknu, budu mít jedno focení denně za tisíc korun. A je to. Bohužel takhle snadný to není. Kde  seženete jedno focení denně když vás nikdo nezná? Dobře, tudy ze startu cesta nevede. 

Tak si seženu měsíčně 5 focení za 4000,- hurá, míň práce za stejné peníze. Kdo vám ale zaplatí 4000,- za focení když začínate? Tohle do startu taky asi není to pravé.

Takže kudy vlastně vede cesta? Upřímně zákazníka nezajímá jaké máte výdaje a kolik musíte vydělat. Tuhle cestu jste si sami zvolili. Neexistuje žádné měřítko podle kterého by jste si měli nacenit práci. Ani konkurence není měřítko. A už vůbec ne ve fotografii když se ceny pohybují od 0,- do klidně statisíců.

Ale stejně, pojďme se podívat na druhý případ, který by pro vás mohl třeba být inspirací, kde začít.

Příklad druhý

V tomto případě nejsou měřítko vaše výdaje ale váš čas, který určuje cenu za vaši práci. Popíšu vám muj první rok jak vypadal.

Otevřel jsem ateliér, udělal stránky, živnost a vše co je s tím nějak spojené. Moje výdaje byly 20tisíc měsíčně + výdaje na reklamu. Takže jsem si určil podle konkurence a různých teorii že moje cena byla 1800,- za focení. To by odpovídalo zhruba 900,-/hodinu. To je dost v pohodě na první pohled. Škoda že jsem byl schopnej pracovně naplnit asi tak 2-6 hodin za měsíc. To znamenalo, že jsem každý měsíc byl v mínusu asi 16tisíc. To vám příliš na sebedůvěře nedodá. Po roce zjistíte že jste v mínusu víc jak 150 000,- a že jste jako celkem v prdeli. A já byl v takové prdeli že jsem neměl už ani na nájem ateliéru ani na reklamy které by mě přivedli zákazníky. Ale o tomto období se rozepíšu v jiném článku.

Takže vymslet si hodinovku 900,-/hod je sice super ale když nemáte zákazníky tak je vám to trochu na prd. Poté mi přišli 2 poptávky na focení portrétu a prodkutů ve firmách. Bylo mi jasný, že  fotografů oslovili více. Já vědel, kolik si ostatní zhruba účtují a tak jsem přišel s nižší cenou. Moje hodinová mzda se výrazně snížila ale těch hodin práce bylo ve finále mnohem víc než poptávali protože se jim to vyplatilo. Jak se říká win-win. Oni ušetřili a já mohl pokrýt své výdaje. 

Tak jsem si řekl, mám procovat za 900,-/hodina a kopat se tu do zadku a nebo mám pracovat za 200,-/hod a mít diář plnej práce? 

Do dvou měsíců se to otočilo a já pracoval každý den 10-14hodin. Využil jsem díky tomu maximum svého produktivního času. Trvalo 3 roky, než jsem se dopracoval na 1200,-/hod. Dopracoval jsem se k tomu, kdy byl pro mě už čas zásadní a poptávka tak veliká že bylo třeba změnit celé workflow a investovat do nástroju a lidí, kteří mi s tím pomohli. 

Poslední 2 roky v ateliéru fungovali tak, že z cca 220 pracovních dní, jsem pracoval 70dní nabytých prací. Zbylé dny jsem mohl věnovat dalším aktivitám. Ať už to byla zábava, cestování a nebo budování dalších příjmů z jiných zdrojů. Ale nic nejde hned.

Takže až se vás někdo zeptá, jak můžeš fotit svatby za 3000,- a bude se u toho tvářit strašně pohoršeně. Tak se zeptejte samy sebe. 

Mám sedět doma na zadku za 0,- a nebo mám strávit den na svatbě za 3000,-?

Budujte dobré vztahy, budujte si skvělé jméno a tvořte portfolio. Dřív nebo později vás to posune úplně někam jinam. Budovat byznys není pro lidi co nemají vydrž a chcou všechno hned. Já první svatby fotil za 1500,- Po 4 letech fotím svatby  od 12 do 18 tisíc.

A nikdy se nenechte demotivovat od dementů, kteří vám řeknou "Já bych za 3000,- nevstal z postele". Tito lidé zpravidla nemají žádnou práci a pouze jejich ego jim to nedovolí protože mají pocit že klesají na ceně. Ale v ten moment je jejich cenu 0,- a vaše cena je 3000,- rozumný člověk vám něco takového nikdy neřekne.

Třeba já každý rok vstanu na jednu svatbu, kterou věnuju jako svatební dar a jsem tam celý den zadarmo. A moje cena tím minimálně v mých očích stoupá.