Práce svatebního fotografa

04.05.2018

Na toto téma bylo už napsané mnohé. Víceméně se papouškuje pořád to samé dokola. Kolik stojí technika, kolik to stojí času a to know-how apod. O tom psát nebudu. Mnohem radši o tom mluvím a tak si mě 1-2x do roka můžete poslechnout v Praze na fotoškoda festu. Ale teď vám dám takovej menší pohled, do toho mého zákulisí

Tak jak je to s tím svatebním fotografem?

Popravdě nevím, já nejsem typickej svatební fotograf a znám pár dalších takových a jejich práce mě baví. Jedu si to svý, mám svoje podmínky, přes které nejede vlak a o kterých nehodlám diskutovat. Jako třeba fotokoutek. Nikdy mě nikdo nedonutí abych fotil ve fotokoutku na svatbě. A nebo abych použil blesk

Upřímně je mi asi jedno, co si o tom budou myslet skutečné autority v tomto oboru ale například používání blesku. Proc? Dnes už je ta technika tak vyspěla, že dokáže fotit v téměř úplné tmě. To kde mi pomale nevidíme, tak nové foťáky to zvládnou fotit i bez blesku. A tak se ptám, proč bych měl fotit něco, co pořádně ani není vidět? Je to tak důležitej moment? Jako může se stát, že se opravdu stane něco neopakovatelného ale pravděpodobnost, že to někdo stihne/zvládne vyfotit, tak aby to za něco stálo, je stejně malá.

Pro dost fotografů je blesk, jako takový zádní vrátka, co kdyby náhodou. Co si budeme povídat, dost fotografů ani nedokáže naplno využit potenciál svého foťáku. No a k fotokoutku se radši ani nevyjadřuju :D

Když se vrátím pár let zpět, tak jsem začínal se svatbama. Za první 3 svatby jsem si vzal 1500,- kariéra začala nabírat na obrátkách a tak jsem si dovolil v dalším roce říkat, že chci 4000,- za celý den. A náhodou, ja jsem byl dost happy. Za celý den jsem vidělal 4 litry. V práci jsem za celý měsíc vydělal 12tisíc, tak přece nebudu brečet. Pak ale slyším někoho (někoho kdo nemá nic odfoceno) že by kvůli 4000,- nevstal. A já si říkam "nevstavej, já budu mít 4 tisíce a ty nic" I tohle mě popravdě ze začátku trochu demotivovalo, jak si někdo hned ze startu, může dovolit říct třeba 15tisíc. Když se ohlédnu zpět, tak si říkám, že to vlastně bylo v pořádku. Hlavně vydržet a nebýt nenažranej. 

4 roky jsou pryč a je pravda, že ani já už to nedělám za 4 tisíce. Když se vám stane že v listopadu 2016 jste obsadili poslední termín na rok 2017, tak vlastně ani nemáte jinou možnost než zdražit. Ať už to potřebujete nebo ne. Na konci roku 2017 jsem sice neměl obsazené všechny dostupné termíny na rok 2018 ale za to jsem si mohl z poptávky vybrat přesně ty svatby, které chci fotit. Žádné uřady, radnice, půldení focení apod. Prostě už je to tak, jak já chci a mám obsazené částečně i termíny na rok 2019. 

U mě nikdy nikdo nenašel žádněj balíček A, B, C, mini, standart, superultramegaexclusive. Vlastně u mě nikdy, nikdo nenašel ani cenu. Můj marketing? Líbí se ti moje fotky? tak se se mnou sejdi a já ti řeknu víc. Někdo by mohl namítat, že je to ztráta času ale narovinu, pokud příjde zákazník a opravdu touží po mých fotkách a nebo po mě jako fotografovi, tak to zaplatí. A pokud vidím, že na to "nemá" budget, tak se vždycky domluvíme pokud o mě opravdu stojí. Tohle ale z emailu určitě nepoznáte.

Jak ty zákazníky rozpoznat?

Když se s ním sejdete a tváří se že nemá peníze a pak zjistíte že za dvě hodiny vizážistce zaplatí 3500,- a vám za celý den nabízí 8tisíc, tak se asi nemáte o čem bavit. Nebo když přijedou v novém merglu a odloží si na stůl nejnovější iphone, tak to taky asi nebude kupované na splátky nebo ve výprodeji. A věřte, že i tihle lidi chcou dost často ušetřit protože už za svatbu utratili půl mega. A taky v tom umí dost dobře chodit, a vy vlastně budete rádi že budete na takové luxusní svatbě. Nedá se popsat, jak poznat toho ideálního zákazníka, kterej vás chce. Ale nemusíte se bát, pravděpodobně to poznáte velmi snadno. Ať už je to milionář a nebo někdo, kdo má velmi omezený rozpočet. A věřte mi, a já měl nevěsty z různých sociálních vrstev a někdy se opravdu vyplatí být skromnej. 

V článku online vs offline marketing jsem se rozepsal částečně i o tom, že je důležité přímo na svatbě cílit na ty důležité lidi. Pro vás je zásadní aby jste byli zapamatovatelní. Zkrátka když odejdete ze svatby, tak aby tam byl aspoň jeden člověk, který na vás bude vzpomínat a bude o vás mluvit. To je reklama, kterou si nezaplatíte. 

Na rovinu, každá svatba má svýho strýčka, dědečka a nebo tatínka. To je pro vás většinou ta klíčová osoba. Váš spojenec. Ten co se vámi celý večer bude bavit o tom, že taky fotil a nebo se bude zajímat co máte zechniku apod. Já osobně jsem za tyhle lidi strašně rád že tam jsou a že je zajímá co dělám. I když se mi občas snaží radit. Ale aspoň pak má fotograf pocit, že tam není "sám"

Když tak přemýšlím, jak dlouho to píšu a jak dlouho to po mě někdo bude opravovat a vlastně jsem napsal asi tak desetinu toho všeho s tím spojeného, tak je asi vážně lepší si o tom s vámi povídat :)

K vizuálnímu členění textu slouží obrázkové sekce

Kromě nadpisů vám s členěním textu na správných místech pomohou i obrázkové sekce. Jednotlivé odstavce vašeho článku oddělte obrázky, které vhodně doplní obsah.

Pokud uvádíte důležitá slova či myšlenky, použijte pro zvýraznění textu citaci.

Quia consequuntur magni dolores eos qui ratione voluptatem sequi nesciunt neque porro quisquam est qui dolorem ipsum quia dolor sit amet consectetur adipisci velit sed quia non numquam eius modi tempora incidunt ut labore et dolore.