online vs offline marketing

07.05.2018

Není pochyb o tom že online marketing dnes vládne světem. Ale co ten offline marketing? Občas se mi zdá, jako by lidi úplně zapomněli na staré dobré doporučení.

Podívejte se třeba na instagram jak se tam získavá doporučení. Určitě to znáte "napíš kod radek10" a dostaneš 10% slevu na ponožky. A nebo soutěže typul sleduj @pepu a @řezníkakrkovičku a můžeš vyhrát půl kila odřezků pro psa... A spousta podobných soutěží. Ale kdo z nich si reálně od toho řezníka něco koupil a nebo někdy koupí? Chápu že je potřeba budovat značku. Zároveň si můžete všímat, že se z něčeho stane trend. No a časem pochopitelně jako každej jinej trend skončí, protože přijde něco nového.

Ale osobní doporučení? To je tady napořád, to není trend, kterej příjde a kterej odejde. Online marketing je dobré využit asi na začátku, nějak ty zákazníky přece oslovit musíte aby vůbec věděli že existujete. Otázka je, jestli chcete tyhle zákazníky, co vyhráli v soutěži. Pravděpodobně se zůčastní soutěže i příště, někde jinde. Věřte mi. Taky sem si tim prošel a byla to ztráta času. Zrovna tak jako slepá honba za fanouškama

Já chápu, že to člověku pošimrá ego když má na IG 20tisíc fanoušků ale kdo jsou ti lidi? Přiznám se, že i já byl před pár lety posedlej honit se za každým fanouškem a dělat soutěže typu sleduje, sdílej a komentuj a v tom čase jsem byl děsně nešťastnej, když jsem sledoval ostatní fotografy a snažil se s něma poměřovat co do počtu fanoušků. Trvalo mi víc jak rok než jsem konečně nakoukl pod pokličku a zjistil jak to celé je. Přestal jsem se soustředit na získávání fanoušku a plně jsem se věnoval získávání zákazníků. Ale především jejich udržení a získání jejich doporučení. Nebudu vám tady vypisovat jak, každý si asi musí najít svůj způsob, který mu bude fungovat ale víte co je super pocit?

Když přijde zákazník z doporučení, nabídnete mu kafe, dáte řeč o tom jak se o vás dozvěděl a zjistíte, že je to klient vašeho kadeřníka. Najednou máte společné téma o kterém se můžete bavit a díky tomu prolomit ledy a vaše práce je hned zase o něco snažší. Takovej zakázník vám pak odpustí, i nějaké ty nedostatky.

Každý rok mám na fotoškoda festu přednášku o svatební fotografii. Jak získat první zákazníky, jak s něma komunikovat, jak se jim zavděčit a hlavně, a to je to nejduležitější, jak zůstat zapamatovatelný. Přeci jen, jak na sociálních sítích, tak i v reálném životě, musíte cílit na ty správné lidi. A především na té svatbě si musíte najít ty správné spojence a zůstat v jejich paměti.