Marketing obecně

19.03.2019

Přiznám se že o marketingu toho moc nevím. Ale to co vím, tak o to se rad podělím.

Kdybych měl marketing jako takovej nějak definovat, tak asi takhle.

Čáry a kouzla. Nic jineho v tom není. Prostě pokud nejste merlin nebo tak něco tak to rovnou vzdejte. Ještě teda fungujou kozy a zadky na instagramu ale to by byla kapitola spíše o dnešním "kreativním marketingu" jak tam tomu říkají.

Ale teď vážně, článku o tom co je marketing a jak na něj je plnej internet. Znáte ten díl simpsnů kdy se homer uci marketing? Mrkněte na video a inspirujte se.


Marketing je v podstatě vše co děláme a jak se veřejně prezentujeme. Vždy je důležitý si určit jaká je naše cílová skupina a nesnažit se oslovit všechny.

Podívejte se třeba na projekty z 0 na milion a nebo podnikání z pláže. Našli si cílovku ktera je absolutně skvělá (a já jim teď dělám reklamu :D fakturu pošlu později ). Lidé co by chtěli zbohatnout ale nechce se jim makat a maji pocit že jim ebook pomůže, splnit si sen. Nepomůže. Ale za to plní sny někomu jinému. Bravo. Skvělá cílovka. Na tom se dá stavět geniální marketing absolutně bez hranic. Hlavně nesmíte zapomenout čas od času na nějaký citát. Protože když vám byznys jde z 0 na 0 a nebo podnikáte z gauče, tak trochu motivace je potřeba.

V dnešním marketingu máte spoustu různých pojmů, kterým může normální člověk jen těžko porozumět. Podle mě jim nerozumí ani polovina těch markéťáku. To máte různé zkratky jako C2C, CPC, CPA, CPM. CRO a nekonečně mnoho dalších různých zkratek a slovních spojení. 

Může mi někdo říct, kam se podělo prosté osobní doporučení? 

Díky všem těm CPC, CPA a CRO lidé kupují nesmysl věcí který nepotřebujou. Místo aby šli podpořit támhle souseda v ulici.

Je fakt, že dnes tu máme něco jako See, Think, Do, Care. To asi bude nějaká obdoba klasického doporučení z dob minulých.

Co s tím?

Pokud nejse firma, která ma rozpočet na marketingovou agenturu, která aspoň z poloviny ví o čem je řeč, tak vám nezbyde nic jiného než See, Think, Do, Care neboli osobní doporučení a péče o zákazníka. 

Když jsem začínal, tak jsem byl přesně ten případ kterej neměl ani peníze na agenturu a ani potřebu se nějak v marketingu vzdělávat. Moje ego mi říkalo "seš skvělej, posaď  se a počkej až si tě najdou" Tak jsem čekal rok a nikdo si mě nenašel. Prostě ať chcete nebo nechcete, musíte tomu štěstí jít aspoň trochu naproti. A když už nevíte kudy kam, tak tu máme marketing po česku. Pojďme na to

Marketing po česku

Za hodinu se sejdeme v zasedačce. Musíme vymyslet marketingovou strategii pro příští měsíc. Zaznělo ve firmě.

Nějaké návrhy? 

Jasně. Hele normálně to stojí litr, zdražíme to na trojku dáme k tomu 60% slevu a prodáme to za 1200,-

Výborný nápad. 

Je vám to povědomé, co? Bohužel takhle to prostě funguje napříč všema oborama. A podobných bizarnosti typu "přidej vejce" by jsme našli celou hromadu. I když v kampani "přidej vejce" musel někdo aspoň trochu přemýšlet a najít v lidech tu skulinku. 

Upřímně, snažte se dělat dobrou věc a shoříte jak papír. Ale dejte lidem slevu a urvou vám ruce.

Já si tímto vším osobně prošel. Nápalil jsem cenu a prodával "luxusní zboží" také jsem si prošel slevomatem i email marketingem kdy jsem lidem prodával s 80% slevou službu a vydělal jsem ranec. Ale morálně mi to nepřišlo úplně v pořádku a tak jsem se rozhodl jít cestou dobra.

Připravil jsem kampaň Karavanem na cestách. Dlouho jsem ji připravoval a jeji myšlenka byla prostá. Peníze, které jsem vrážel nesmyslně do reklamy jsem se rozhodl investovat  místo toho do jednoho kluka který měl sen. Ondra je autista a jeho sen byl karavan. Koupit mu karavan samozřejmě bylo nereálný ale bylo reálný zajistit mu cestu karavanem někam k moři a platit to z peněz, které bych normálně investoval do reklamy na facebooku, seznamu a nebo slevomatu.

A jak to dopadlo?

Nikoho to nezajímalo. Jen malá hrstka lidí to podpořila a po pár měsících jsem znechucen celou kampaň stopnul. Půl roku na to, jsem jel zase klasické kampaně a dveře ateliéru se netrhli. 

A v dalších článcích vám přiblížím celý můj postup, jak jsem se dopracoval k tomu aby mě mohlo focení velice slušně uživit.