RAW formát

05.09.2019

Co je RAW formát a proč ho použít

  • RAW formát není hotová fotka. Jsou to surová data, které je potřeba v počítači dále zpracovat. Stejně jako se dřív musel nechat vyvolat kinofilm
  • ke zpracování RAW formátu je potřeba software, který to zvládne. Například Adobe Lightroom, Zoner photo studio, View NX apod.

Vysvětlení
Je hodně těch, co budou říkat, že si dokážou foťák nastavit a dokážou z jpegu dostat maximum, ale to maximum z jpegu je pořád míň, než maximum z RAWu. A to nemluvím o času stráveným vyfocením jedné fotky, využitím filtrů a dalšího příslušenství, které vám RAW formát částečně odpustí a samozřejmě jsou tu tzv. "zadní vrátka". Pokud jste lajdáci jako já, tak se vám prostě nechce fotit 10 expozic, než trefíte tu správnou. Moje pravidlo je 3x a dost. Pokud to nedám rozumně ani na třetí expozici, měním záběr. V počítači pak třeba zjistím, že kompozice je skvělá, ale expozice mi uletěla třeba o jedno EV. Za vteřinu jsem schopnej tento přešlap opravit se zanedbatelnou ztrátou na kvalitě. Fotografie z fotoaparátu musíte v PC vždy zálohovat nějakým způsobem. Programy jako Adobe Lightroom nebo Zoner photo studio jsou pro tuhle práci již natolik přízpůsobeny, aby práce v počítači nebyla zátěží, ale pomocníkem.