Takové ty rodinné momenty - jak na to?

My dobře víme, že ty nejlepší momenty jen zřídka zachytíme někde v ateliéru nebo na jiném místě kam musíte přijet. Jedna z věcí, kterou pro to děláme a je pro nás důležitá, je že se s našimi zákazníky snažíme budovat přátelský vztah.

A protože všichni máme dcery, syny, synovce a neteře, tak taky víme, že ty nejlepší momenty vznikají náhodou a málokdy se vám poštěstí, že u toho bude fotograf. Tak si řekneme pár jednoduchých tipů jak z fotky vytěžit maximum na zahradě, na výletě, v domácím prostředí a nebo zkrátka kdekoliv vás napadne.

TIP 1

Základem je kompozice. Rozdělte si obraz na třetiny a hlavní motiv se snažte fotit do tzv. zlatého řezu. Snažte se, ať se dítě dívá směrem do fotky a ne pryč z fotky.

TIP 2

V jednoduchosti je sice síla, ale v pohodlnosti určitě ne. Proto je potřeba, aby jste změnili úhel pohledu. Vždy foťte z úrovni očí. A je jedno jestli fotíte dítě a nebo domácího mazlíčka. Když vidíte dítě jak leží na zemi v trávě, tak si budete muset taky lehnout. Když stojí, budete si muset přidřepnout, pokud si hraje v bazénu a nebo potoce, budete se muset taky namočit. :)

TIP 3

Všímejte si pozadí. Tím nemáme na mysli tu slečnu vzadu :) Chápeme, že ne vždy je to možné. Ale máte dvě možnosti. Můžete stát jako dřevo na místě a udělat spíše podprůměrnou fotku a nebo prostě udělat ten krok nebo dva někam jinam a ten záběr si najít. Zkuste se zaměřit na pozadí bez rušivých elementů jako jsou křiklavě zelené kontejnery v pozadí, červená auta a nebo reklama na kaufland. Prostě udělejte ten krok stranou a zbavte se toho.

TIP 4

Milujeme rozmazané pozadí a né, že né. Tohle téma by vydalo na celej jeden článek a nebo klidně samostatnej hodinovej kurz. Ale aspoň ve zkratce si řekněme, jak si můžeme aspoň trochu pomoct. Teď pomineme takové ty technické věci jako je velikost snímače, světelnost objektivu, ohnisková vzálenost apod.

Jedna z věcí, která ovlivňuje rozostřené pozadí je vzdálenost hlavního motivu od pozadí a vzdálenost od fotoaparátu. Když fotíte třeba portrét dítěte a jste od něj třeba metr, tak nejbližší pozadí by mělo být 2-3 metry a dál. Bohužel většina z vás fotí na mobil, tak se budete muset spokojit s tipy číslo 1-3 :)


Další co ovlivňuje rozostřené pozadí je ohnisková vzdálenost objektivu. Opět něco, co mobil nezvládne. Ohniskovou vzdálenost můžete znát zjednodušeně pod zoomem nebo přiblížením. Čím víc si dokážete přiblížit, tím víc dokážete rozostřit pozadí a zbavit se tak všech rušivých prvků v pozadí.

Někdo by namítal, že některé mobily už to taky umějí. Ale ruku na srdce, může aktuálně software nahradit optické vlastnosti? Do jisté míry ano, ale pořád to není ono. I když pokrok jde rychle kupředu.

TIP 5 

Přemýšlejte nad tím co fotíte. Nemusíte fotit všechno. Užijte si některé momenty, tak jak jsou a zapište si je pouze do paměti. Tohle osobně vnímám jako problém dnešní doby. Snaha všechno vyfotit a sdílet. Možná je čas zase chvilku koukat na ten svět mimo obrazovky telefonu a nebo objektivy fotoaparátu. :)

Závěr

Možná to někomu aspoň trochu pomůže a možná taky ne. Ale třeba je někdo, koho by to více zajímalo, a tak se můžete zastavit na některé z našich akcí co pořádáme v Brně, Praze a Zlíně a poradíme vám, jaká technika je k tomu vhodná a nebo jak pracovat s vaší technikou.


Další články