Základní fotografické režimy (P, S, A, M)

14.09.2019

Programová automatika, priorita času, priorita clony, manuální režím. To jsou základní 4 režimy kterými disponuje každý pokročilejší foťák. My si vysvětlíme k čemu slouží, proč je používat a proč se vyhnout automatickému a sceníckému režimu.

Čtyři základní režímy

  • P  (programová automatika) - jedná se o automatický režim, kdy můžete ovlivnit výslednou expozici, pomocí korekce expozice. Můžete měnit režim ostření i meření expozice. V tomto režímu uděla fotoaparát vše za vás ale pokud vám výsledný vysledek nesedí, můžete lehce do nastavení zasahovat.
  • S (priorita závěrky) - režím S je vhodný v případě focení sportu nebo jiné dynamické scény, kde potřebuje "zamrazit" pohyb. V tomt režimu vám nezáleží na hloubce ostrosti ale primárně je pro vás důležité aby byl pohyb za každou cenu ostrý
  • A (priorita clony) - pravděpodobně nevyužívanější režím začínajícími i pokročilejšími fotografy. V tomhle režimu je pro vás zásadní práce s hloubkou ostrosti, tedy co bude ostré a co ne. 
  • M (manuální režim) - manuál využijete vždy, když potřebujete pracovat individuálně se světlem a nebo máte s fotkou konkrétní záměr a nechcete se spoléhat na automatiku.