Co je Expozice

Ve fotoaparátu najdeme expozimetr, který se stará o předání informací, kolik světla z fotografovavné scény se odraží na snímač. My pomoci tzv. expozičního trojuhelníku (Clona, čas a ISO) se musíme postarat o to, aby na snímač dopadlo přesně tolik světla, aby vznikla dobře exponovaná fotka.

V případě, že nám bude přímo na snímač svítit světlo, které nebude ničím korigované, tak vznikné bílá, přepálená fotografie bez kresby. V případě, že na snímač nepůjde žádné nebo velmi málo světla, tak bude fotka logicky černá.

K čemu slouží Histogram a jak mu rozumět

Histogram vám graficky znázorní jasy a stíny ve fotografii.  Díky histogramu můžete ihned vyčíst, jestli je fotografie více či méně kontrastní nebo jestli jsou na fotografii podeexponovaná nebo přeexponovaná místa. Zároveň ale neslouží ke kontrole, jestli je fotografie dobrá nebo špatné. Každopádně nám histogram slouží jako pomůcka pro případnou korekci expozice. 

K čemu je histogram dobrý v praxi.

Díky histogramu můžete zjistit, jestli jsou ve fotografii přepali nebo naopak podeexponovaná místa, tzn. místa ve kterých již není žádná kresba ale pouze bílá nebo černá. Díky tomu pak můžete upravit expozici aby jste ve stínech nebo jasech stále zachovali kresbu. 

Jsou ovšem metody focení jako low-key nebo high-key, kdy naopak jdeme přesně proti tomu co nám říká histogram.

Například při focení portrétu, chcete mít v každé časti pleti kresbu. Díky histogramu poznáte, jestli na fotce máte tzv. přepali nebo ne. Dnešní fotoaparáty už dnes mají tak vysoký dynamický rozsah, že nejsou na přepali nachýlné a poradí si i s extremně kontrastní scénou, např. focení v protisvětle. A pomoci lehčích úprav fotografie dosáhnout ideálního výsledku.

 

Co je expozimetr

  • expozimetr je uvnitř fotoaparátu a říká nám, kolik světla se odráží od objektu na který míříme. Podle toho, pak můžeme nastavit expozici na fotoaparátu
  • množství světla dopadající na fotografovaný objekt, je pro nás zásadní pro vytvoření fotky. Postupem času a tréninkem, dokážeme sami odhadnout, kolik světla bude foťák potřebovat
  • expozimetry mají zpravidla tři režimy
  • bodový – měří světlo z konkrétního bodu na který míříme. Vhodné třeba pro portréty, svatební focení nebo makrofotografii
  • celoplošný – expozimetr si rozdělí obraz do jednotlivých zón. Z každé, změří odrážející se světlo a udělá nějaký průměr. Vhodné třeba pro focení krajin
  • zdůrazněný střed – kompromis mezi bodovým a celoplošným. Měří světlo ve větší části středu fotografie. Využívá se opět spíše pro portrét.

Vysvětlení

Ne vždy má expozimetr pravdu. Vždy záleží na citu autora a jeho záměr. Někdy můžou být světelný podmínky natolik komplikované, kontrastní a nebo zajímavé, že expozimetr, vám nedokáže udělat fotku podle vašich představ. Takže je dobré spoléhat na vlastní cit a naučit se vnímat světlo kreativně.