fbpx

Jak fotit dlouhé expozice

Focení dlouhých expozice není nijak složité ale vyžaduje určité příslušenství a pořádnou dávku trpělivosti. Výhoda této techniky je v tom, že statickým fotkám vdechnete pohyb a tím je posunete zase o kousek dál než běžný uživatel. Focení dlouhých expozic využijete při focení krajiny, ohňostrojů, ve městech a někdy i při sportu. 

Proč fotit dlouhé expozice?

  • statické fotografii dodáte pohyb
  • díky dlouhé expozice se dokážete ve městech zbavit lidí v pohybu
  • dává vám nové možnosti kreativní práce se světlem

Nezbytné příslušenství.

  • z ruky bohužel dlouhé časy neudržíte, takže potřebujete stativ
  • když chcete fotit přes den, tak množství světla vám často nedovolí, dostat na dostatečně dlouhé časy a proto potřebujete tzv. ND filtr.

Co by nás mělo zajímat.

Jak na to.

Když chceme fotit dlouhé expozice tam nám jde o rozmazání pohybu ve fotce. Můžete si představit vodopád, říčku a nebo lidi v pohybu na ulici. V tomto případě budeme pracovat s režimem S (priorita záverky) nebo v manuálním režimu. Při focení dlouhých expozice používáme vždy nejnižší ISO, které nám foťák dovolí (ISO 64, 100, 200)

Režim S (priorita závěrky) – První co uděláme, tak postavíme foťák na stativ a vypneme stabilizaci. Zapnuta stabilizace nám občas na může na stativu způsobovat neplechu ale není to pravidlem. Takže když zapomenete, nic dramatického se asi nestane. Na horním voliči vybereme režim S, díky kterému můžeme pracovat s časem závěrky. V režimu S nám nezáleží na hloubce ostrosti a nevadí nám, když na fotce bude všechno ostré. Naopak v případě krajiny nebo města je to žádoucí.

Nedá se přesně určit, jaký čas bude ten správný a proto přichází na řadu pokus omyl. Někdy vám bude stačit třeba 1/10 sekundy, jindy budete potřebovat třeba 4 sekundy otevřenou závěrku aby se zaznamenal pohyb který jste chtěli rozmazat.

Pro představu: Vodopád bude padat stále stejnou rychlosti a stejným směrem a aby jste dokázali tento pohyb rozmazat, bude vám stačit třeba 1/10 s nebo 1/5 s protože jde o rychlej pohyb. Díky tomu můžete experimentovat s různými časy závěrky a hned uvidíte rozdíl.

Čas závěrky kolem 1/200 s

Čas závěrky kolem 1/200 s

Čas závěrky 1 s

Čas závěrky 1 s

Čas závěrky 4 sekund

Čas závěrky 4 sekund

Jiné to bude když budete fotit línej potůček. Rychlost pohybu bude stále stejná ale výrazně pomalejší a proto pro dosažení stejného efektu jako u vodopádu, bude potřebovat čas o poznání delší, třeba 2 sekundy a víc.

Čas závěrky kolem 1/20 s

Čas závěrky kolem 1/20 s

Čas závěrky kolem 1/2 s

Čas závěrky kolem 1/2 s

Zrovna tak, když budete fotit třeba fontánu na náměstí, kolem které chodí lidi. Někdy není možné si počkat až budou všichni pryč a tak použijete dlouhou expozici aby jste se jich zbavili. Bohužel každej člověk jde jinak rychle, jiným směrem, občas se zastaví apod.

V případě že zvolíte čas závěrky mezi 1/10 až třeba 2 sekundami, tak docílíte toho, že všechen pohyb budou jen rozmazané šmouhy. I to může být žádoucí. Lidé na fotce nebudou rušivej element ale fotografii přidají na životě. Vše statické bude hezky ostré a vše v pohybu budou jen barevné šmouhy.

V případě že použijete časy závěrky kolem 15-30 sekund, tak všichni kteří se ve fotografii jen mihnou a nezastaví se, tak jakoby na fotce nebyli. 

Dlouhý čas závěrky

Dlouhý čas závěrky

Krátký čas závěrky

Krátký čas závěrky

Kde může vzniknout problém?

V případě že fotíte ze denního světla, nemáte šanci dosáhnout tak dlouhých času, aby jste pohyb rozmazali. Když závěrku otevřete třeba na několik sekund, tak na snímač dopadne tolik světla, že fotka bude pouze přepálená. Sice to můžete korigovat tím, že uzavřete clonu objektivu a tím omezíte množství světla ale i tak se pravděpodobně za slunného dne nedostanete na časy delší než v řádu desetin sekund. 

Dalším problém při plně uzavřené cloně kolem f16 a víc může už docházet ke zhoršení optických vlastností objektivu. Nejlepších vlastností běžné objektivy dosahují mezi clonami f5,6 – f11 ale není to žádné pravidlo. Liší se sklo od skla.

Tento problém vám vyřeší neutrálně šedý filtr (ND filtr). V podstatě se jedná o tmavé sklo, které má různé intenzity tmavosti a tím vám výrazně omezí množství světla dopadajícího na snímač. 

Nevýhodou je, složitější práce s filtrem. Díky tomu, že je filtr tmavé sklo, tak foťák trochu oslepne a může mít problém zaostřit a stejně tak můžete mít problém se správnou kompozici. 

Proto je důležité si před nasazením filtru vymyslet kompozici, nastavit foťák, zaostřit (ideálně přepnout do manuálního ostření) a poté nasadit filtr a zkoušet jaký čas bude ten nejlepší.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *